مدیریت و بانکداری

Linkedin: mohammad saeed sharifan ( sharifan1@yahoo.com ) / 00989136908500

مدیریت و بانکداری

Linkedin: mohammad saeed sharifan ( sharifan1@yahoo.com ) / 00989136908500

انقلاب در صنعت خودروسازی

دوشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۷، ۰۶:۵۳ ب.ظ

صنعت خودروسازی جهان تا سال 2030 چه تغییراتی می کند؟ منابع درآمدی خودرو متأثر از رانندگی با روش های اشتراک گذاری سفر، سرویس های تبادل داده، ارتقای فناوری و به کارگیری مدل های نوین کسب وکار تا سال 2030 میلادی، حدود 1.5 تریلیون دلار یعنی معادل 30 درصد افزایش می یابد.

موسسه مک کنزی گزارشی با عنوان «صنعت خودرو در افق 2030» منتشر کرده و در آن دورنمای صنعت خودرو را براساس چهار تحول فناوری محور که شامل شیوه های متعدد سفرهای درون شهری، خودروهای خودران، تمام برقی سازی و سرویس های تبادل داده در خودرو می شود، مورد بررسی قرار داده است. مرکز پژوهش های مجلس این گزارش را خلاصه و در آن بخشی با مضمون «درس هایی برای صنعت خودروسازی ایران» اضافه کرده است.

طبق این گزارش، یافته های این مطالعه نشان می دهد که بر پایه تحوت چهارگانه فناوری محور ، منابع درآمدی خودرو متأثر از رانندگی با روش های اشتراک گذاری سفر، سرویس های تبادل داده، ارتقای فناوری و به کارگیری مدل های نوین کسب وکار تا سال 2030 میلادی، حدود 1.5 تریلیون دلار یعنی معادل 30 درصد افزایش می یابد. از طرفی پیش بینی شده است از هر 10 خودرو فروخته شده در سال 2030 میلادی، یک خودرو در قالب اشتراک گذاری سفر به فروش می رسد. همچنین در صورت رفع موانع تکنولوژیکی و مسائل قانونی، تا 15 درصد از خودروهای فروخته شده در سال 2030 به خودروهای تمام خودران اختصاص خواهد یافت. دورنمای خودروسازی جهان حکایت از توسعه خودروهای برقی و تبدیل به خودروهای قابل رقابت و مناسب در بازار افق 2030 دارد. همچنین الزام به رقابت و همکاری با رقبا در حوزه های مختلف و تمرکز بازیگران جدید صنعت خودرو در بخش کوچکی از زنجیره ارزش از ویژگی های صنعت خودرو در افق 2030 است.

در این گزارش، هشت دورنمای کلیدی «انقلاب صنعت خودرو در سال 2030» تحت محورهای اساسی تغییر بازار و منابع درآمدی جدید، تغییر در رفتار و عادت های سفر، توسعه و نفوذ فناوری های پیشرفته و رقابت ها و همکاری های نوین آورده شده است.

دورنمای اول: رانندگی با روش های اشتراک گذاری سفر، سرویس های تبادل داده در خودرو، ارتقای فناوری و استفاده از مدل های نوین کسب و کار می توانند منابع درآمدی خودرو را تا 30 درصد یعنی چیزی حدود 1.5 تریلیون دلار افزایش دهند.

دورنمای دوم: با وجود تغییر رویکرد به سمت روش های نوین اشتراک گذاری سفرهای درون شهری، به واسطه پیامدهای مثبت ناشی از رشد طبقه متوسط در جهان و تداوم رشد اقتصادی در کشورهای نوظهور به ویژه چین و هند، تغییر رشد سالیانه فروش خودرو از 3.6 درصد درحال حاضر به 2 درصد تا سال 2030 میلادی خواهد رسید.

دورنمای سوم: با توجه به اینکه رفتار و عادت های مصرف کننده برای انجام سفرهای شهری درحال تغییر است، پی بینی می شود از هر 10 خودروی فروخته شده در سال 2030 میلادی، یک خودرو در قالب اشتراک گذاری سفر به فروش برسد و متعاقب آن بازار خوبی برای این هدف ایجاد شود.

دورنمای چهارم: ساختار شهر به عنوان مناسب ترین معیار تقسیم بندی که تعیین کننده رفتار و عادت های سفر است در نظر گرفته خواهد شد و جایگزین دیدگاه ناحیه ای و کشوری در بازار خودرو خواهد شد.

دورنمای پنجم: در صور رفع موانع تکنولوژیکی و مسائل قانونی و نظارتی، تا 15 درصد از خودروهای فروخته شده در سال 2030 می تواند به خودروهای تمام خودران اختصاص داشته باشد.

دورنمای ششم: خودروهای برقی توانسته اند به خودروهای قابل رقابت و مناسب در بازار تبدیل شوند اگرچه سرعت پذیرش آن متناسب با سطح امکانات و ساختار شهر تغییر می کند.

دورنمای هفتم: چشم انداز روش های نوین سفر درون شهری با پیچیدگی و تنوع زیاد، بازیگران فعلی صنعت خودروسازی را ملزم به همکاری و رقابت با رقبا، در چند حوزه خواهد کرد.

دورنمای هشتم: بازیگران قدیمی صنعت خودروسازی روی کل فرآیند تولید، تمرکز و توجه دارند درحالی که بازیگران جدید تنها در بخش کوچکی از زنجیره ارزش فعال هستند.

حالا از جمله درس هایی که باید برای صنعت خودروسازی ایران در مواجهه با تحولات و برای همسو شدن با مسیر تکاملی صنعت خودرو، مورد توجه قرار گیرد می توان به کسب آمادگی به منظور همسو شدن با تغییرات بازار، تقویت صنایع مرتبط و تجهیز شبکه تأمین به منظور حداقل سازی هزینه تدارک عوامل، افزایش درجه انعطاف پذیری با تمرکز بر امور تحقیق و توسعه، طراحی مهندسی و توسعه سیستم های نرم افزاری و تنوع بخشی خدمات پس از فروش در طول چرخه عمر محصول اشاره کرد. به اعتقاد مرکز پژوهش های مجلس با توجه به این 8 دورنما، بازیگران فعلی صنعت خودروسازی ایران باید به ایجاد زیرساخت و طراحی استراتژی های تصمیم گیری جدید برای ترسیم آینده صنعت خودروسازی به لحاظ عدم قطعیت ها، قدرت و نفوذ شرکا، اصلاح و تطبیق سازمان بنگاهی و تغییر رویکرد ارزش گذاری در صنعت خودروسازی اقدام کنند. بنابراین لازم است استراتژی صنعت خودروی ایران با تمرکز بر عواملی همچون تغییرات بازار خودرو و ورود بازیگران جدید، تمرکز بر امور تحقیق و توسعه، طراحی مهندسی و توسعه سیستم های نرم افزاری، تقویت صنایع مرتبط و تجهیز شبکه تأمین و تنوع بخشی خدمات پس از فروش در طول چرخه عمر محصول، تهیه و تدوین شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۱۸
محمد سعید شریفان

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.